سلام

مارس 17, 2010 § أضف تعليق


أمينه: قوم يحمد مش شايف اللي بيحصل فبيت جدك اللي على اول الشارع.

أحمد: أقوم أعمل ايه يا بت

أمينه: قوم أضرب الناس اللي عايزين يقعدوا فيه ويموتوا جدك ويحرقوا زكرياتنا.

أحمد: أنا لسه صغير وبعدين بابا مانع عني المصروف، هاخرج ازاي دلوقتي؟

أمينه: عندك حق، هتخرج ازاي فعلا!!
طب قوم أنت يا تامر

تامر: معادي مع مي كمان شويه، وبعدين أنت عارفه اني حساس ومليش فحكاية الضرب دي، غير اني اتهربت مالجيش مخصوص عشان ماحربش وكده، وبعدين أنت عارفه احلى حاجه فيكي ايه؟

أمينه: مش هاخلص من سهوكتك، خليك فحالك، طب يمكن عشان انتوا اخواتي الصغيريين مش مقدرين حجم المسؤوليه، طب قوم أنت بشمهندس، ولا هاتقولي مش فاضي انت كمان؟

اخوها البشمهندس الكبيريرد عليها وهو يدخل رجله ببنطالونه: أنجزتي انت كده وجبتي مالاخر، عندي صبه خرسانه والعماره واقفه عليه.

أمينه: يبقى أكيد هاتقع يا هندسه، اللي يتسند على حيطه مايله، ها…
تجيش نقوم نضربهم احنا يا ماما.

الأم: واسيب ابوكي العيان ده لمين، الراجل كبر ومحتاج اللي يقف جنبه، شوفي أخوكي اللي عامل نفسه راجل البيت، وهو بس بيتحكم ويتأمر عالفاضي.

أمينه لأمها: بس ماتقوليش أخويا، ده اللي ما فيه مره شوفته قاعد معانا على طبليه أكل واحده، ولا مره دافع عني وانا بتعاكس من كل شباب الحاره، ولا شافلي شغلانه حتى اشغل نفسي بيها بدل ما مستنيه عريس الغفله، ولا حتى بيصرف علينا من ايراد دكان بابا اللي هو كمان كان بخلان علينا كلنا طول عمره، وجاي بعد ده كله بيقولنا قبل ما يعمل العمليه اسمعوا كلام اخوكوا عشان هايبقى راجل البيت من بعدي، على فكره يا ماما، أنا بفهم أحسن من عشره زي أخواتي الرجاله الشوحوطه دول كلهم، مش عشان انا بنت يركونوني على الرف كده زي أي فازة ورد مستنيه اللي يشتريها، أنا ممكن امشي البيت ده أحسن من بابا ومن اخويا ده، بس اخد فرصتي، بابا انت اتجوزتيه قهرعشان كده ربانا عليه، عشان انت اول حد سمحله بانه يقهره.

شوفتي بقا، نستيني انا كنت عايزاهم يضربوا مين وعشان ايه، ماما.. سلام.. أنا قايمه أنام.

اترك رد

What’s this?

You are currently reading سلام at Mostafa Sleem Art.

meta

